Reconstructie aansluiting A15 N3
Jaar: 2018-heden
Opdrachtgever: Strukton
Lokatie: Zuid-Holland
Werkvelden: Wegen, Omgevingsbeïnvloeding
Om de doorstroming van het verkeer op de A15 te versoepelen wordt de afslag naar de N3 / N214 aangepast. In plaats van de huidge kruising wordt een kwart klaverblad aangelegd. Het feit dat de nieuwe aansluiting op twee plaatsen de toerit van de Sophiaspoortunnel kruist is allesbepalend voor het ontwerp en de uitvoering.
Arthe Civil & Structure verzorgt voor Strukton het geotechnisch ontwerp van de vernieuwde aansluiting en levert de benodigde onderbouwingen aan Rijkswaterstaat en Prorail waaruit blijkt dat de beïnvloeding van de tunnelbak verwaarloosbaar klein is.
Paalmatras met 1000 palen
Niet alleen worden de werkzaamheden aan weerszijden van de spoortunnelbak uitgevoerd, ook moet een hogedruk gasleiding worden gekruisd en mag het bestaande wegennet geen schade ondervinden. De restzettingseisen zijn ambitieus voor dit gebied met slappe veen- en kleilagen. Om deze beide uitdagingen het hoofd te bieden hebben we een deel van de wegfunderingen als paalmatras ontworpen. Het paalmatras fungeert ook als fundering voor de grote kranen die tijdens de buitendienststelling de liggers inhijsen. Door het paalmatras deels met een traditionele ophoging en voorbelasting te combineren is bovendien een economisch ontwerp ontstaan.
Best Value
Het project is door Rijkswaterstaat als Best Value aanbesteding op de markt gezet. Door eerdere ervaringen met type aanbesteding hebben we Strukton kunnen ondersteunen bij het maken van een winnende aanbieding.