A4 knooppunt Hofvliet

A4 knooppunt Hofvliet

Opdrachtgever: Comol5
Plaats: Leiden
Jaar: 2017 – heden
Werkvelden: wegen, waterkeringen, omgevingsbeïnvloeding

Door het consortium Comol5 wordt als onderdeel van het project RijnlandRoute een nieuwe wegverbinding (N434) aangelegd tussen de A44 en A4, welke worden verbonden met respectievelijk twee nieuwe knooppunten: Ommedijk en Hofvliet.

Arthe is binnen de combinatie – naast het tunnelontwerp – verantwoordelijk voor het geotechnisch ontwerp van de reconstructie en verbreding van de A44, de verbreding en overige aanpassingen aan de A4, en het nieuw aan te leggen knooppunt Hofvliet.

Het door Arthe opgestelde geotechnisch tenderontwerp is uitgewerkt tot een economisch, veilig en geoptimaliseerd integraal ontwerp op Uitvoeringsniveau.

 

De kers op de taart van het geotechnisch wegontwerp: knooppunt Hofvliet

Qua geotechniek was het ontwerp voor knooppunt Hofvliet het meest complex. Dit bestond in grote lijnen uit:

  • Verbreding A4 tussen Den Haag en Leiden
  • Aanleg N434 tot aan de verdiepte ligging
  • Verbindingsbogen tussen A4 en N343
  • Aanleg tunnellogistiek terrein, werkterreinen en werkwegen
  • Aanleg van een proefveld

Ophogen in het veen

De bodem ter plaatse van knooppunt Hofvliet bestaat uit lagen veen en humeuze klei met op sommige locaties een totale dikte van 10 m. De combinatie van een maximale ophoging van 9 m voor de terp aan de westzijde van het knooppunt, de uitdagende uitvoeringsplanning en zeer slappe bodem heeft ervoor gezorgd dat ter plaatse van de hoogste delen van de terpen paalmatrassen toegepast worden. Over deze bijzondere paalmatrassen, die een dubbelfunctie hebben als fundering van het werkterrein voor de boortunnel, is een artikel in Geotechniek verschenen.

 

Samenvattend

Onze werkzaamheden bestonden onder andere uit:

  • Aansturen van het grond- en laboratoriumonderzoek
  • Bepalen van de geotechnische uitgangspunten op basis van de monitoringsresultaten van het proefveld
  • Integraal ontwerp van de paalmatrassen
  • Geotechnisch ontwerp van gewapende grondconstructies
  • Beschouwing van de waterkeringen (primaire- en boezemkeringen, kanteldijk)
  • Berekenen van de zettingen en horizontale verplaatsingen
  • Beschouwing van de stabiliteit / squeezing
  • Beschouwing van de beïnvloeding van de ophogingen op de omgeving, zoals (bestaande) kunstwerken en kabels & leidingen
  • Opstellen monitoringsplannen
  • Uitvoeringsbegeleiding (aardebanen en paalmatrassen)

 

Geotechniek aug 2020 Tunnellogistiek