Integraal Ontwerp Boortunnel Rijnlandroute
Opdrachtgever: Comol5
Plaats: Leiden
Jaar: 2017 – heden
Werkvelden: Integraal civieltechnisch ontwerp, tunnels, bouwkuipen en hulpconstructies, omgevingsbeïnvloeding
Comol5 legt in opdracht van de provincie Zuid-Holland het eerste deel van de RijnlandRoute aan. Dit deel omvat de aanleg van de nieuwe N434 tussen de A44 en de A4 bij Leiden, met een geboorde tunnel onder Voorschoten en aanpassingen aan de A4 en de A44.
Na de succesvolle samenwerking in de tenderfase is Arthe Civil & Structure door Comol5 gevraagd om het integraal civieltechnisch ontwerp van de boortunnel te verzorgen. Als internationaal opererende partij was Arthe als ontwerpende partij de perfecte schakel tussen de Franse aannemer Vinci, die de boortunnel uitvoert, en alle Nederlandse regels en richtlijnen met betrekking tot de boortunnel die door de provincie zijn opgelegd.
Slimme oplossingen
Het tracé van de boortunnel kende een aantal uitdagingen waarvoor door Arthe slimme oplossingen zijn bedacht. Zo konden een aantal obstakels, waaronder het Rijn-Schie kanaal met minimale omgevingshinder gepasseerd worden. Voor het ontwerp van de tunnelbuizen zelf is in samenwerking met de Franse aannemer een state-of-the-art segmentgeometrie toegepast. Met een uitgekiende ontwerpbenadering kon vervolgens een optimale balans gevonden worden tussen constructieve veiligheid en efficiënt (duurzaam) gebruik van bouwmaterialen.
Meer dan alleen ontwerpberekeningen
Voor de combinatie Comol5 heeft Arthe Civil & Structure de boortunnel als onderdeel van de Rijnlandroute integraal ontworpen van startschacht tot ontvangstschacht. Dit omvatte zowel het functioneel ontwerp als de uitwerking daarvan naar civieltechnische berekeningen, modelleringen en tekeningen. Een concrete greep uit de werkzaamheden:
-
- Functioneel ontwerp op basis van de eisenanalyse van de opdrachtgever en stakeholders
- 3D modellering van de boortunnel binnen het BIM met andere disciplines (o.a. VTTI)
- Raakvlakmanagement
- Opzet, begeleiden uitvoering en interpretatie van de grond- en laboratoriumonderzoeken
- Uitwerking ontwerpstrategie aantonen brandwerendheid van de boortunnel d.m.v. brandproeven
- Ontwerp betonsegmenten voor de tunnel lining
- Constructief ontwerp van de dwarsverbindingen tussen de tunnelbuizen
- Ontwerp van de tijdelijke ondersteuning d.m.v. vrieslichamen voor de aanleg van de dwarsverbindingen
- Constructief ontwerp van de tunnel inlay: o.a. kabelkanalen en waterkelders
- Uitvoeringsbegeleiding en management afbouw
- Engineering van boorprocessen, steun- en morteldrukken
- Analyse omgevingsbeïnvloeding t.g.v. het boorproces
- Ontwerp van hulpconstructies voor de start- en ontvangstschacht van de tunnelboormachine
Meer weten over het project? Neem een kijkje op de projectwebsite.
Geotechniek aug 2020 De Rijnlandroute onderweg
Safety approach for tunnel lining calculations in 3D-continuum models