Metro tunnel Mashhad Urban Railway Line 3
Opdrachtgever: Mashhad Urban Railway Organization
Plaats: Mashhad, Iran
Jaar: 2016 - 2017
Werkvelden: tunnels | omgevingsbeïnvloeding
Na de succesvolle afronding van het ontwerp van de geboorde tunnel voor metrolijn 2 heeft de Mashhad Urban Railway Organization Arthe Civil & Structure gevraagd om ook de design & engineering voor de boortunnel van lijn 3 uit te voeren. Deze nieuwe lijn loopt van west naar oost door het financial district en het historische centrum van de stad, en is in totaal 28 kilometer lang. De TBM kruist daarbij twee bestaande metrolijnen en passeert een aantal zeer hoge gebouwen.
Door Arthe is het volledige integrale ontwerp van de tunnellining, inclusief de verbindingen naar de ventilatieschachten en vluchtwegen uitgevoerd. Daarnaast diende een volledig nieuwe settlement risk assessment opgezet te worden.
Uitdagend tracé
Het project Mashhad Urban Railway Line 3 betreft de derde metrolijn. Het tracé wordt gekenmerkt door een aantal ingewikkelde en uitdagende passages van objecten en belendingen (waaronder kruisingen met de eerder aangelegde lijnen). Hierdoor moest de lijn over delen van het tracé op grote diepte worden aangelegd en passeert het een aantal funderingen van hoogbouwcomplexen op zeer korte afstand. Om dit te kunnen realiseren is door Arthe een aantal slimme oplossingen voor een veilige uitvoering van de tunnel bedacht.
Als basis voor het ontwerp hebben we een geotechnisch basisrapport met lengteprofiel en bijbehorende parameterset opgesteld. Om rekening te kunnen houden met de variaties in diepte van het tracé en de grondslag, en toch een economisch ontwerp te maken, zijn vier verschillende segmenttypen ontworpen. Ter plaatse van de stations, die later worden gebouwd, worden voorgespannen elementen toegepast. Bij het ontwerp van de lining horen ook de technische specificaties van de te leveren in te storten onderdelen (deuvels, geleidestaven, waterafdichting, etc.).
Onze werkzaamheden in vogelvlucht
- Functioneel ontwerp op basis van de eisenanalyse van de opdrachtgever en stakeholders;
- Opzet, begeleiden uitvoering en interpretatie van de grond- en laboratoriumonderzoeken;
- Ontwerp wapening betonsegmenten voor de tunnellining rekening houdend met belastingen uit belendingen en lokaal een aanleg op grote diepte;
- Engineering van boorprocessen, steun- en morteldrukken;
- Analyse omgevingsbeïnvloeding t.g.v. het boorproces en beheersmaatregelen voor schade aan belendingen.