Rijnlandroute start- en ontvangstschachtconstructies

Rijnlandroute start- en ontvangstschachtconstructies

Voordat de tunnelboormachine (TBM) kan beginnen met boren door de diepwand van de startschacht, dienen er hulpconstructies te worden gerealiseerd in de schacht om dit mogelijk te maken. Door Arthe is bij de startschacht het benodigde dichtblok van beton met een lage sterkte en bij de ontvangstschacht toepassing voor het ontvangen van de TBM in de ontvangstschacht het benodigde dichtblok gecementeerd zand ontworpen. Voor de montage en demontage van de tunnelboormachine zijn bij de startschacht en ontvangstschacht speciaal gefundeerde kraanstellingen ontworpen.

 

Werkzaamheden

Voor Comol5 heeft Arthe de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Het opstellen van de startprocedure voor het boorproces.
  • Het opstellen van het functionele ontwerp voor de concrete bell-constructie;
  • Afgifte van de in te storten voorzieningen in de concrete bell en de belastingen waarmee het Civiele Ontwerp rekening diende te houden;
  • Het ontwerp en engineering van het afzetframe;
  • De controle en het maken van aanpassingen van het hergebruik van het schildzadel;
  • Site-engineering van de hulpconstructies;
  • Ontwerp- en engineering van het ontvangstblok;
  • Afgifte belastingen door het boorproces op de diepwand voor zowel de start- als de ontvangstprocedure.