Testveld boortunnel Rijnlandroute
Uitdaging in de tender
Tijdens de aanbestedingsfase van het project de Rijnlandroute bleek dat het alignement van de boortunnel relatief ondiep onder het Rijn-Schiekanaal lag, dermate ondiep dat reguliere berekeningsmethoden voor de boorfrontstabiliteit onvoldoende veiligheid boden, en het kanaal tijdens de bouw gedempt zou moeten worden. Met behulp van state of the art rekenmethoden heeft Arthe Civil & Structure toch een methode gevonden om veilig onder het kanaal door te boren, zodat het scheepvaartverkeer niet gestremd werd tijdens de bouw.
Design by monitoring
Integraal onderdeel van het ontwerp van deze rekenmethode was een testveld waarin condities onder het Rijn-Schiekanaal werden nagebootst. Conform onze specificaties is een meetveld ingericht op het bouwterrein waar gestart werd met boren. Op basis van de analyse van de gemeten prestaties werd bepaald dat er veilig onder het kanaal doorgeboord kon worden.
Na dit proces is vervolgens beide keren veilig onder het kanaal doorgeboord. Aangezien dit een nieuwe methode is voor dit soort passages met een tunnelboormachine is hierover ook gepubliceerd in het vakblad geotechniek.