Zinktunnel Java-eiland Amsterdam
Year: 2017
Client: Rijkswaterstaat
Location: Amsterdam
Fields of Expertise: Tunnels
De gemeente Amsterdam heeft al geruime tijd de ambitie om de verbindingen tussen Amsterdam Noord en de rest van de stad te verbeteren. Dit geldt met name voor fietsers en voetgangers, die nu voor het grootste deel via de veerponten het IJ oversteken.
Arthe Civil & Structure onderzocht in opdracht van Rijkswaterstaat de haalbaarheid van een tunnel voor langzaamverkeer onder het IJ (zinktunnel), ter hoogte van de Kop van Java. De tunnel moet een volwaardig alternatief zijn voor de brug die de Gemeente Amsterdam op deze lokatie voorstelt, zodat de twee tegen elkaar afgewogen kunnen worden.
Bouwdok krijgt een tweede leven als entreegebouw
De ontworpen tunnel is in totaal 360 m lang, en bevat twee afgezonken elementen van elk 85 meter. Het overige deel wordt in situ gebouwd. Aan de zuidzijde wordt als meekoppelkans een bescheiden winkel / dienstenruimte voorzien. Bijzondere aandachtspunten bij het ontwerp zijn de sociale veiligheid en de inpassing van de toegangen in binnenstedelijke omgeving. Voor de afzinkelementen wordt ter plaatse een bouwdok ingericht, dat later geintegreerd wordt met het entreegebouw aan zuidzijde.
Inhoud haalbaarheidsstudie
- Schetsontwerp zinkelementen, toegangsgebouwen, inclusief bijbehorende berekeningen en tekeningen
- Inpassing onder vaargeul, bescherming tegen aanvaring / vallende ankers
- Fasering
- Kostenraming
- Artist impressions